luni, 27 iunie 2011

Povestea lui Radu

In week-end au fost la noi Laviniu şi Dana doi prieteni dragi, medici amândoi. Am făcut ce facem de obicei: ne-am plimbat prin împrejurimi, am bucătărit (am pregătit un somn - pescuit de Laviniu - la grătar  cu mujdei și mămăligă ) și, mai ales , am vorbit. Nu ne mai văzuserăm de ceva vreme și eram cam nevorbiți. Am trecut în revista ultimele cărți citite, filmele bune văzute - ce mult ne-a plăcut Discursul Regelui - de la George V am ajuns la al nostru și uite așa făcurăm și un pic de politichie, după care, am trecut la proiecte de vacanță și, invariabil, am ajuns la copii. Vlad al nostru și Alex al lor au fost colegi din clasele mici - așa ne-am și cunoscut la o ședință cu părinții - și am rămas prieteni cu toții. Băieții sînt acum studenți, Vlad la Drept, Alex la Medicină, au aere de adulți, sînt îndrăgostiți până peste urechi, ceea ce e normal la 20 de ani dar asta ne umple de griji, ceea ce e normal și pentru noi ca părinți, nu-i așa? Despre ce e normal și ce nu, se pot spune multe; ca medici, amicii noștri pot spune și mai multe. Dana însă a ales să ne spună povestea lui Radu, un puști de 16 ani, băiatul unor prieteni de-ai lor din Constanța.

Pe Radu îl cunoscusem cu ceva vreme în urmă, părinții lui având și ei o casă în apropierea Câmpinei. Atunci mi se spusese doar că băiatul e special dar, făcând cunoștință pe fugă nu  am dat prea mare atenție introducerii și rămăsesem doar cu imaginea unui adolescent cam timid, cu părul vâlvoi și cu o privire inteligentă. De la Dana am aflat că normalitatea, în cazul lui Radu s-a încheiat înainte de a împlini doi ani, când a fost diagnosicat ca autist. O formă specială de autism, sindromul Asperger înalt funcțional. Asta înseamnă o inteligență exceptională într-o ființă aproape neadaptată vieții în societate. Ințeleg că primele cuvinte rostite de Radu au fost dividende  și  calorifer. Nu mama, nu tata. La doi ani rostea cuvinte în engleză iar la trei citea perfect. Tot atunci le-a spus părinților că el a sosit accidental aici dar el provine de pe o altă planetă, Doror, iar pe mama lui de acolo o cheamă Manatina. Povești copilărești sau poate o minte prea învolburată, veți spune și poate așa or fi spus inițial și părinții lui. Doar că Radu a venit apoi cu detalii spunând că la naștere lui spațiul s-a pliat și el a devenit punctul de legătură între cele două lumi.Tot atunci pe la doi-trei ani a dobândit un soi de tic, își balansează din când în când capul iar explicația lui a fost că ăsta e semnul că trăiește continuu în două lumi.

 Radu a devenit la 16 ani olimpic la toate materiile dar nu se poate îmbrăca singur, nu se poate încălța, nu a fost în stare multă vreme să folosească toaleta, să suporte alți oameni decât părinții și chiar și acum la 16 ani este total dependent de mama sa. De când au apărut primele semne de boală, părinții au început speriați să ia drumul spitalelor. Unii îi prescriau pastiluțe de liniștire, alții mai decenți recunoșteau că în România aproape nimeni nu poate trata sindromul său. Grațiela, mama sa, este de mult la capătul puterilor; toată forța, toți banii i-au investit în acest copil genial care, în clasa întâi, când li s-a cerut să dea exemple de cuvinte care încep cu litera o, a spus orbită iar mirarea învățătoarei a fost răsplătită cu o explicație de dicționar Păi este traiectoria pe care se învârt planetele în jurul Soarelui și sateliții în jurul planetelor, ei bine, pentru acest copil a trebuit să scoată certificat de handicapat și, cu disperare a constatat că, aici la noi, nimeni nu are nevoie de mintea genială a lui Radu și nu știe sau nu poate să facă nimic pentru a-l ajuta să învețe să trăiască singur.
Să nu fie chiar nicio șansă pentru Radu? Voi ce credeți?

8 comentarii:

  1. Cred că este important ca un astfel de caz, atât de special, să fie făcut public prin toate mijloacele. Există astfel șansa de se găsi resursele necesare pentru ca Radu să poată fi îngrijit, învățat, ajutat... iar dacă specialiștii vor considera că se poate, atunci și genialitatea lui va putea fi exploatată în condiții atent supravegheate și controlate.

    RăspundețiȘtergere
  2. dan, e formidabil as vrea sa fac un reportaj despre Radu! Ma poti ajuta cu niste contacte, mama respectiv?!!? A CRISTEA:)

    RăspundețiȘtergere
  3. ABSOLUT SENZAŢIONAL! NU-Ş DE CE, DAR ÎNCLIN, TOT MAI DES, SĂ CRED ASTFEL DE "ISTORIOARE". NICI O LEGĂTURĂ CU 2012! NAŞULE, O TRIMIT DIRECT PE FB!

    RăspundețiȘtergere
  4. Am luat legătura cu Dana care va vorbi cu Grațiala, mama lui Radu. Dacă e de acord să dea interviuri o să-i trec aci o adresă de mail sau un telefon. Probabil că ar trebui să știe însă, cine o solicită. Oricum, mulțumesc mult pentru interes.

    Mario, mulțam pentru vorbele bune (și lui Victor desigur); cred că povestea lui Radu este una dramatică și reală, care nu are nimic de-a face cu PR-ul zgomotos și bănos al lui 2012. In rest, să fim sănătoși!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce poveste frumoasă, eu l-aş crede pe băieţel când spune că e venit de pe altă planetă. Din păcate nu are cum să fie tratat, nici aici, nici în altă parte. Ah, la NASA probabil ar mai face şi nişte experimente pe el, ei se pricep, cunoaştem de pe vremea MK Ultra. Cred că "opinia publică" nu ar trebui alertată absolut deloc. Nu ar face decât rău.

    RăspundețiȘtergere
  6. Dan, ce te face să crezi că nu există nicio șansă pentru Radu?
    Eu am speranța că unul dintre cei care află de la mine sau din altă parte despre suferința lui, va dori și va putea să facă ceva pentru a-l ajuta...

    RăspundețiȘtergere
  7. Intenţiile mele nu sunt rele, ba din contră. Chestiile astea mai mult decât speciale nu se tratează. Sunt convins că tu te gândeşti la binele care ar rezulta din mai multă publicitate. Am cunoscut acum câţiva ani un băiat care când era mic, era un soi de psihic. Vedea "chestii", vedea entităţi din alte dimensiuni. E drept că era "normal" de altfel, nu avea probleme motrice. I-au făcut şocuri electrice, l-au umflat cu injecţii şi alte tratamente. Rezultatul a fost doar că nu mai vedea "chestii". I-am spus că asta nu însemna că acele entităţi nu mai există, ci doar că nu le mai vede, căci a devenit şi el un om "normal". A fost odată prezentat la TV, "cazul" unei fete care probabil "suferea" de acelaşi sindrom. La fel, o minte excepţională într-un corp care avea nevoie de alte două persoane pentru a-l deplasa cu un scaun cu rotile peste tot, pe scări, la şcoală, cu maşina.
    Probabil a fost doar primul meu impuls. Dacă este vorba de Asperger's Syndrome, este posibil să nu se trateze încă. Era deci, doar o părere. Eu am pus un link pe pagina a doua, care-mi completează spusele. Se poate citi acolo şi pagina anterioară.
    Despre fata aia de care am pomenit, n-am mai auzit nimic. Nici nu sunt sigur că avea acelaşi sindrom, ţin minte doar că era considerată un geniu, absolvise şi facultatea Magna Cum Laude. Emisiunea aia încerca să sugereze o angajare la o corporaţie, căci o "asemenea minte ar fi păcat să se piardă", etc... Altceva n-aveau ce să-i facă, oricum, repet, am spus probabil că suferea de aceeaşi maladie. În fine, tu vorbeşte cu cine ai de vorbit, ar trebui să te interesezi exact ce au făcut părinţii şi dacă sunt de acord cu o "expunere" ca cea sugerată de amicii de mai sus.

    RăspundețiȘtergere
  8. Da Dan. Sindromul este Asperger înalt funcțional. Si, într-adevăr inteligența neobișnuită este doar un aspect, doar o față a băiatului. Cealaltă față este a unei maladii îngrozitoare care îl face total dependent de mamă, nu poate mănca, nu se poate îmbrăca, mă rog, nu poate face lucruri dintre cele mai simple și nu suportă schimbările de niciun fel. Îl fac să devină agresiv.
    Ințeleg ce spui și ar fi îngrozitor să ai dreptate.

    RăspundețiȘtergere